هوشمند هنرکار: کلاه‌گیس عامل توقف اجرای «فاندو و لیز» نیست/ سخنان مدیر تماشاخانه مهرگان نادرست است

ایسنا نوشت: کارگردان نمایش «فاندو و لیز»، علت اصلی توقف اجرایش را مسئله کلاه گیس و مباحث نظارتی ندانست.

هوشمند هنرکار کارگردان نمایش «فاندو و لیز» در پی انتشار سخنان مدیر تالار مهرگان درباره توقف اجرای این نمایش توضیح داد: مسئله اصلی به این دلیل برمی‌گشت که سالن مهرگان برای یک تاریخ و یک ساعت مشخص با بیش از یک گروه قرارداد بسته بود، مانند اینکه یک کالای مشخص را به چند نفر بفروشید. وقتی این موضوع را متوجه شدم که گروه دیگری همزمان با ما و در آن تاریخی که همچنان کار ما روی صحنه است، بلیت فروشی می‌کنند از مدیر سالن پرسیدم مساله چیست؟ و چطور می‌خواهد این وضعیت را مدیریت کند؟ پاسخ او به این موضوع نشان می‌داد قضیه از دست او در رفته و در نتیجه کار ما را متوقف کرد.

او در پاسخ به اینکه مدیر سالن، مسئله نظارتی را به عنوان دلیل اجرای نمایش مطرح کرده، توضیح داد: بحث ما اصلا نظارتی نیست. این مسئله که مطرح شده دلیل توقف کار نظارتی بود و به ما و گروه تذکر داده شده، نادرست است. بعد از توقف اجرا نامه‌ای به من داده شد که مشخصا از سوی مدیر سالن بود و او نکاتی را مطرح کرده بود، به این ترتیب که او برای درست کردن وضعیتی که خودش به وجود آورده بود، نامه‌ای نظارتی از سوی خودش به ما داد.

کارگردان نمایش «فاندو و لیز» گفت: من چند سئوال دارم، مدیر سالن مسئول صدور پروانه است؟ و یا رئیس شورای نظارت است؟ یا قاضی است؟ و خودش می تواند حکم دهد و آن را اجرا کند.

او ادامه داد: من همچنان منتظر می‌مانم تا مقام‌ها مسئول به این وضعیت نظارت کنند، هرچند نکات زیادی درباره آن سالن و عملکرد مدیریت آن وجود دارد، اما فعلا تا وقتی حکم کار ما صادر نشده، به آن نمی‌پردازیم.

هنرکار همچنین گفت: اکیدا از شما درخواست می‌کنم از شورای نظارت سئوال کنید و ببینید حکمی در مورد کار ما وجود داشته و چطور ادعا نظارتی مطرح شده است؟

او همچنین درباره آنچه به عنوان استفاده از کلاه گیس مورد اشاره قرار می‌گیرد، گفت: اساسا اگر در مورد پوشش سر بازیگر به ما تذکری هم داده می‌شد وارد نبود، زیرا بازیگر ما نوعی از پوشش سر را استفاده کرده که اغلب دلقک‌ها چه زن و چه مرد روی سر می‌گذارند. با این وجود باز هم تاکید می‌کنم در طول اجرا هیچ تذکری به ما داده نشده است.

جدال دیدنی ۲ هنرمند در پخش زنده تلویزیونی

جمالی:زنگ‌خطر را به‌صدادرآوردیم | دهکردی:این‌ها محصول عدم‌شفافیت است | پارسایی:اتهام‌نزنید

  بحث نمایش جنجالی «بینوایان» به آنتن شبکه ۴ سیما رسید. در برنامه تلویزیونی «شب تئاتر»، جدالی دیدنی بین حسین پارسایی، کارگردان این موزیکال و پیام دهکردی و عباس جمالی از هنرمندان تئاتر درگرفت.

 

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت بلیت‌های ۵۵ تا ۱۸۵ هزار تومانی موزیکال «بینوایان» که قرار است در هتل اسپیناس تهران روی صحنه برود، مدتی است به بحث داغ محافل هنری تبدیل شده است. 

افزون بر قیمت بالای بلیت‌ها، حضور حسین پارسایی به عنوان کارگردان این نمایش که هم زمان مدیریت دفتر نمایش خانگی سازمان سینمایی را برعهده دارد، به حواشی اجرای «بینوایان» دامن زده است.

در همین ارتباط، برنامه دیشب «شب تئاتر» که چندی است هر شنبه، ساعت ۲۳ با اجرای پیام دهکردی از شبکه چهار پخش می‌شود، به این بحث اختصاص یافته بود.

این برنامه با حضور حسین پارسایی، پیام دهکردی (کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر)، شهرام کرمی (مدیرکل هنرهای نمایشی) و عباس جمالی که به صورت تلفنی در بحث شرکت کرد، با موضوع شفاف‌سازی در تئاتر و قیمت بلیت‌ها و تاثیرش بر تئاتر مستقل روی آنتن رفت.

در بخشی از برنامه «شب تئاتر»، عباس جمالی، بازیگر و کارگردان تئاتر در تماسی تلفنی با اشاره به عدم شفافیت در حوزه تولید نمایش گفت: «مسئله اصلی ما مناسبات تبلیغات و سرکوب است. مناسبات تبلیغات در تئاتر تبدیل می‌شود به مناسبات سرکوب و ما آخرش به خصولتی‌ها می‌رسیم.»

او ادامه داد: «چهره‌هایی که نیم چهره دولتی هستند و نیم چهره خصوصی، با توسل به نام نهادهای خصوصی می‌توانند یک مناسبات تبلیغاتی را برای خودشان فراهم کنند که تبدیل می‌شود به مناسبات سرکوب در تئاتر.»

این کارگردان افزود: «ما هیچ خصومتی با کسی نداریم. برای همین از دوستان خواستیم جلسه‌ای عمومی بگذارند و در آن بحث کنیم چطور یک مدیر دولتی می‌تواند تمام این سرمایه بخش خصوصی را جذب کند و کارگردانان بزرگ تئاتر کشور در کوچک‌ترین هزینه‌های‌شان جا می‌مانند.»

جمالی تاکید کرد: «همه شاهد هستند بخش خصوصی در سینما چه کرد و چه اختلاس‌هایی انجام داده بودند و پولش را به سینما آوردند. در همین شبکه نمایش خانگی که آقای پارسایی مدیر آن است، این بحث خیلی داغ بود. بسیاری از فیلم‌های سینمایی هم سرنوست تلخی داشتند. ما زنگ خطر را به صدا درآورده‌ایم که خدای نکرده در تئاتر این اتفاق تکرار شود.»

در واکنش به صحبت‌های جمالی، حسین پارسایی پاسخ داد: «من دو ساحت دارم؛ یکی که پست دولتی دارم و دیگر این‌که عضو کوچکی از جامعه تئاتر هستم. من فوق‌لیسانس کارگردانی دارم و اساسا می‌توانم با هر رویکردی، چه مذهبی چه کمدی و چه موزیکال، تئاتر کار کنم. این که یک مدیر دولتی نمی‌تواند کار کند، چون مدیر دولتی است، درست نیست.

پیام دهکردی، مجری و کارشناس برنامه «شب تئاتر» در پاسخ گفت: «فعالیت هم‌زمان در حوزه مدیریت دولتی و تولید هنری، مسوولیت سنگینی است؛ چون بحث شفافیت خیلی مهم است.»

در مقابل پارسایی تاکید کرد: «وقتی بنده مدیر سینمایی هستم، چه ربطی به تئاتر دارد؟ سمت دولتی من هیچ ارتباط نافذی در جذب سرمایه، تبلیغات و تولید نمایش‌ ندارد. این که ما اصرار داریم چند کلید‌واژه را کنار هم بگذاریم و اصرار داریم که بگوییم وقتی پارسایی مدیر دولتی است، پس حتما در پس پرده امکاناتی می‌گیرد، یک اتهام واهی است و باید از نظر اخلاقی مورد رسیدگی قرار بگیرد.»

دهکردی با رد سخن پارسایی ادامه داد: «البته شما هم زمان با داشتن یک پست تئاتری در خانه هنرمندان، نمایش بینوایان را آماده اجرا کردید.»

و در ادامه پارسایی گفت: «بنده از ایرانشهر بیرون آمده‌ام. در ضمن من مدیر ایرانشهر نبودم، بلکه دبیر شورای سیاست‌گذاری در حوزه محتوا بودم و هفته‌ای یک ساعت دو ساعت جلسه شرکت می‌کردم. من نه مدیر اسپیناس هتل هستم، نه مدیر ایرانشهر بودم و هستم. شغل من در شبکه نمایش خانگی هم هیچ ربطی به تولید تئاتر ندارد.»

او افزود: «چرا در یک خانواده‌ای که باهم هستیم، با یک تعداد کلیدواژه تکراری به هم اتهام می‌زنیم. چرا این همه بد اخلاقی؟»

دهکردی هم گفت: «همه این‌ها محصول عدم شفافیت است. پیشنهاد می‌دهم شما که الان مشغول یکی از معظ‌م‌ترین پروژه‌های تئاتری کشور هستید و دنیایی سوال درباره آن پیش اهالی فعال و پویای تئاتر است، در یک جلسه عمومی به پرسش‌ها پاسخ دهید.»

پارسایی در برابر این پیشنهاد گفت: «من چه در تئاتر و چه در هرجای دیگر، جزو معدود مدیرانی بوده‌ام که بیشترین جلسات رسانه‌ای را داشته‌ام. من همیشه شفاف بوده‌ام. حالا با طرح موضوعات اشتباه و دادن آدرس‌های غلط، چه ناملایماتی باید ببینم؛ آن هم وقتی ما برای نمایش «بینوایان» نه سالن دولتی اشغال کرده‌ایم، نه از دولت و نه از ارشاد پول گرفته‌ایم و تنها یک شخص محترم که هیچ ارتباطی به حوزه فرهنگ ندارد، آمده و سرمایه‌گذاری کرده است.

دهکردی در مقابل پرسید: «پس این همه سوال خانواده تئاتر به ویژه نسل جوان در این مورد غلط است؟»

پارسایی در پاسخ گفت: «یعنی واقعا الان پروژه‌ای نمایشی که دست گرفته‌ایم، معضل اصلی تئاتر کشور شده است. این نمایشی است که یک گوشه داریم کار می‌کنیم.»

دهکردی هم با کنایه گفت: «اصلا این جوری نیست؛ یک گوشه نیست، خیلی گوشه است! شما یک مدیر دولتی هستید.»

و سخن پایانی این جدال زنده، صحبت پارسایی بود که گفت: «چه ربطی دارد. من صبح‌ها مدیر دولتی هستم و بعدازظهرها می‌خواهم کشاورزی کنم.»