نشست مطبوعاتی برای جشن نهم بازیگر
خبرگزار ( ایسنا)

دوشنبه 18 ارديبهشت 1391- شماره 2254صفحه نخست - ارتباط مستقيم با سردبير
جشن شب بازيگر با معرفي برگزيدگان به پايان رسيد:
وقتي سمندريان نفس مي‌كشد يعني تئاتر هست!
نهمين جشن شب بازيگر ۱۶ ارديبهشت ماه در سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر با حضور بزرگان عرصه تئاتر كشور برگزار شد.
در اين مراسم به مناسبت سالروز تولد حميد سمندريان از ايشان تقدير شد و بهزاد فراهاني عنوان كرد: با كمبود بضاعتي كه خانه تئاتر داشت،‌ توانستيم براي تقدير از استاد نمونه تئاتر كشور از دو تن از هنرمندان كشور كمك بگيريم. نخست ابراهيم حقيقي، رييس انجمن گرافيك ايران و ديگري طلادار استاد نقاشي، ابراهيم حقيقي با ارايه عكس قديمي از استاد و طلادار با كشيدن تصویر سمندريان به ما كمك كردند.
بهزاد فراهاني در ادامه با اشاره به همكاري ابراهيم حقيقي با هنرمندان تئاتر بيان كرد: دهه ۴۰ وقتي نوجواني كم بضاعت بودم و توان مالي براي تهيه پوستر نداشتم جواني بود كه بدون دغدغه مالي هميشه كمك حال بچه‌هاي تئاتر بود و امروز هم عكس استاد را به ما اهدا كرد.
در ادامه ابراهيم حقيقي از آشنايي‌اش با حميد سمندريان گفت: از نمايش «كرگدن» با او آشنا شدم و تاكنون نيز اين آشنايي ادامه داشته است.
حميد سمندريان و هما روستا در اين لحظه در ميان تشويق حضاري كه به احترام اين دو بزرگوار ايستاده بودند به صحنه رفتند. وي با اشاره به فضاي كنوني تئاتر ايران گفت: تمام كساني را كه اينجا حضور دارند، دوست دارم و وجودشان باعث صفاي تئاتر ايران است. از بازيگر و كارگردان گرفته تا تماشاگر نمايش، تماشاگري كه با وجود نقص‌هاي تئاتر امروز پس از خروج از سالن تأسف مي‌خورد و در اين انديشه فرو مي‌رود كه براي بهتر شدن اوضاع بايد چه كرد. از همه عزيزان خواهش مي‌كنم اگر تماشاگر واقعي تئاتر هستيد،‌ تمام ابعاد هنر را به هم متصل كنيد و ارزش تئاتر را با ادبيات كلامي، عكس،‌ نمايشنامه و استفاده از ساير هنرها در آن افزايش دهيد. وي در ادامه از تمام دست اندر‌كاران جشن شب بازيگر تشكر كرد و گفت: بسيار خوشحالم كه چنين جمعيتي براي هنر اصيلي مثل تئاتر گردهم آمده‌اند. اين اتفاق خجسته‌اي است.
در ادامه مراسم هما روستا كه با همسرش حميد سمندريان به صحنه رفته بود گفت: در زندگي با سمندريان بسيار آموختم و عشق و گذشت در تئاتر را آموختم.
نصرت زمانپور شمع جشن بازيگر را روشن كرد
در ادامه مراسم نصرت زمانپور كه اكنون بينايي خود را به‌طور كامل از دست داده است به كمك نوه‌اش و با همراهي بهزاد فراهاني شمع جشن بازيگر را روشن كرد.
بهزاد فراهاني در معرفي اين پيشكسوت تئاتر گفت: زمانپور از بازيگران دهه ۴۰ تئاتر ايران است و كار خود را با «رستم و سهراب» مصطفي اسكويي شروع كرده است. وي در ادامه از «مردي كه مرده بود و خود نمي‌دانست»،‌ «آي با كلاه آي بي‌كلاه»،‌ «سرگذشت مرد» به عنوان كارهاي شاخص زمانپور نام برد و گفت: پيشكسوتان تئاتر نخستين روشنفكران جامعه ما هستند و كمك حال آنان بودن در روزهاي بيماري وظيفه ماست.
قرائت بيانيه‌هاي مختلف توسط هنرمندان
در آغاز اكبر زنجانپور پيام روز جهاني تئاتر نوشته جان مالكوويچ را خواند. همچنين بيانيه‌اي ديگر نوشته محمد دولت‌آبادي توسط بهزاد فراهاني خوانده شد.
كاظم هژيرآزاد كارگردان جشن شب بازيگر نيز بيانيه انجمن بازيگران را قرائت كرد. در اين بيانيه وي از سال ۹۰ با عنوان سالي پر از ناامني شغلي براي جامعه تئاتر ياد كرد و گفت: بارها خواسته‌هايمان را مطرح كرديم، اما هرگز راهكاري قطعي براي آنها ارائه نشده است.
بهرام شاه‌محمدلو عضو داوران نهايي اين جشن بيانيه هيأت داوران را قرائت كرد. وي ابراز تأسف كرد كه كارهايي كه در طول يكسال اخير ديده است به ‌لحاظ هنر بازيگري در سطح بالايي قرار نداشته است. وي علت اين موضوع را مشكلات معيشتي و مسائل مالي دانست و گفت: تا زماني‌كه هنرمندان ما دغدغه‌هاي مالي در زندگي خود دارند ناچار به عقد قراردادهاي مختلف در يك زمان هستند و اين كار تمركز بر روي بازي را از آنان مي‌گيرد كه اثر آن مستقيماً در بازي آنان مشخص است. اميدواريم با عقد قرارداد با هنرمندان تئاتر كشور وابستگي هنرمندان ما به گيشه كم شود تا هنر بازيگري در حال رشد ببينيم.
در ادامه اين برنامه برگزيدگان بازيگري در سال ۹۰ اعلام شدند.
ابتدا پري صابري و اصغر همت جوايز سوم بازيگري زن و مرد را اهدا كردند. جايزه سوم بازيگري به گلاب آدينه و هدايت هاشمي براي «افسانه ير» اهدا شد. اصغر همت هنگام اهداي جوايز از اينكه پيشكسوتان عرصه نمايش به همراه جوانان تقدير مي‌شوند اظهار ناخشنودي كرد و گفت: به شخصه از اينكه گلاب آدينه جايزه سوم را گرفته رضايت ندارم.
در ادامه جوايز نفرات دوم بازيگري توسط هادي مرزبان و مريم سعادت اهدا شد. محبوبه بيات به خاطر بازي در نمايش «خانمچه و مهتابي» و عليرضا كيمنش به خاطر بازي در نمايش «منو طلخك» اين جايزه را دريافت كردند.
محبوبه بيات هنگام دريافت جايزه خود گفت: از مريم رحيمي خواسته بودم من را از ليست حذف نكند، چرا كه معتقدم در اين عرصه نفر اول و دوم و حتي دهم معني ندارد و قضاوت يك عده در كار ما تعيين كننده خوب يا بد بودن ما نيست. امروز آن طور كه بايد از توانايي‌هاي ما استفاده نمي‌شود و اين موضوع بازيگران را دلگير كرده است.
در ادامه اين مراسم از مجيد بهرامي بازيگري كه به تازگي دوران نقاهت خود را سپري كرده بود تقدير شد. مجيد بهرامي به همراه مهدي مظاهري شاعر معاصر كه در دوران بيماري از او حمايت كرده بود به صحنه آمدند. بهرامي رو به حضار گفت: از تمام كساني كه در سلامتي من نقش داشتند و از كمك‌هاي مادي و معنوي در طول بيماري‌ام دريغ نكردند سپاسگزارم و امروز خوشحالم دوباره به صحنه تئاتر بازگشتم.
سپس تقدير از فعالان تئاتر شهرستان‌ها صورت گرفت.
براي اين تقدير آتش‌ تقي‌پور به صحنه آمد و از طيبه سنايي هنرمند تئاتر سمنان و محمدرضا زندي پيشكسوت تئاتر كرمانشاه تقدير كرد و گفت: بعضاً استعدادها را در تئاتر شهرستان‌ها مي‌كشيم، اما ممنونم از خانه تئاتر كه هنوز به تئاتر شهرستان توجه مي‌كند. وي هنگام تقدير از طيبه سنايي عنوان كرد: هنرمندان تئاتر سمنان بدون كوچكترين كمك مالي از دولت توانسته‌اند نمايش را در اين شهر رشد دهند و امروز آنان صاحب يك سالن تئاتر پيشرفته در شهرستان هستند.
سپس هما روستا و بهرام شاه‌محمدلو جوايز برگزيدگان اول را اهدا كردند
جايزه اول بازيگري زن به رويا افشار براي نمايش «زمستان ۶۶» و بازيگري مرد به صابر ابر براي نمايش «جيره‌بندي پرخروس» اهدا شد.رويا افشار هنگام دريافت جايزه گفت: ايمان دارم پاداش صداقت صداقت است. صابر ابر نيز با اين جمله نيز جايزه خود را دريافت كرد: خوشحالم روي صحنه‌ي آمدم كه استادم هدايت هاشمي روي آن جايزه گرفته است.
در ادامه از گروه نمايش «مخزن» تقدير به عمل آمد و ولي‌ا... شيراندامي و ملكه رنجبر از جعفر والي بازيگر «ويتسك» تقدير كردند.
گفتني است، اين برنامه با حضور هنرمنداني چون سعدي افشار، اسماعيل خلج، گردآفريد مفيد، پارسا پيروزفر، افشين هاشمي، فردوس كاوياني و... برگزار شد.
اجراي نمايش «شازده كوچولو» قطعات موسيقي توسط ماني رهنما و حركات موزون از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم بود.

پرسش در باره داوری جشن بازیگر

خبرگزاری ایسنا
ارزيابي تعدادي از بازيگران تئاتر در پي يك تصميم جديد انجمن بازیگران خانه تئاتر
داوري مشكل جشنواره‌هاست

در پي تغييراتي در آيين‌نامه جشن بازيگر كه هر سال از سوي انجمن بازيگران خانه تئاتر برگزار مي‌شود، مريم رحيمي مسوول كميته داوران اين جشن همراه با بهزاد فراهاني رييس انجمن بازيگران خانه تئاتر توضيحاتي درباره اين تغيير و دلايل آن ارايه كردند و در ادامه ايسنا نظرات برخي از بازيگران را در اين زمينه جويا شد.
مريم رحيمي به ايسنا، گفت: بر اساس مصوبه هيات مديره انجمن بازیگران برگزيدگاني كه در يك دوره شب بازيگر، منتخب هيات داوران انجمن بازيگران شده‌اند در دو دوره آتي مورد داوري قرار نمي‌گيرند.
وي با تاكيد بر اينكه اين تصميم به دلايل صنفي اتخاذ شده است توضيح داد: تنها دليل اين تصميم‌گيري مسايل صنفي است، چرا كه گاه ديده شده برخي از بازيگران تكرار مي‌شوند و فرصت به بازيگران ديگر داده نمي‌شود، اما با اين شيوه فرصتي فراهم مي‌شود تا كار بازيگران ديگر هم ديده و ارزيابي شود و فكر مي‌كنيم دوستان بازيگر ما متوجه اين نگاه صنفي هستند.
اين عضو هيات مديره انجمن بازيگران اضافه كرد: در جشني كه امروز ۱۶ ارديبهشت برگزار مي‌كنيم، اعلام خواهيم كرد كه اين تصميم بر چه اساسي گرفته شده و همان زمان مي‌گوييم ممكن است در ميان بازيگران ما بازيگران بسيار خوبي حضور داشته باشند كه در سال‌هاي ۸۸ و ۸۹ بازي‌هاي درخشاني داشته‌اند، اما چون سال ۸۷ جايزه گرفته‌اند، هيات داوران جشن بازيگر ضمن تقدير از بازي‌هاي درخشان آنان، اين بازيگران را كانديدا نكرده است تا تلاش‌هاي ديگر همكارانشان مورد ارزيابي قرار بگيرد.
در ادامه اين سخنان، بهزاد فراهاني رييس هيات مديره انجمن بازيگران هم در اين رابطه توضيح داد: اين تصميم به معناي آن نيست كه تلاش‌هاي بازيگران برگزيده ناديده گرفته مي‌شود. اگر بازيگري براي چندمين بار متوالي، بازي شايسته‌اي ارائه داد كه قابل تقدير بود. انجمن بازيگران ضمن تقدير از او جايزه را به بازيگر شايسته ديگري خواهد داد تا تلاش‌هاي بازيگران ديگر هم مورد توجه قرار بگيرد، چراكه گاه ديده شده برخي از بازيگران چند سال پي ‌در پي كانديدا مي‌شوند و اين فرصت از بازيگران شايسته ديگر گرفته مي‌شود.
در پي تصميم جديد و تغييرات آيين‌نامه‌اي جشن بازيگر، برخي از بازيگران تئاتر نظراتشان را مطرح كردند.
پانته‌آ بهرام گفت: تا جايي كه به ياد دارم اين پيشنهاد سال‌هاست به اشكال گوناگون مطرح و رد شده است. پيش از اين هم بارها شنيده‌ام قوانيني وضع كنيم براي ايجاد تساوي و تعادل، اما حقيقت اين است كه وقتي از جشن و جشنواره سخن مي‌گوييم يعني بر اساس و پايه رقابت اين روند را مي‌چينيم و در رقابت، تساوي وجود ندارد، بلكه بهتر بودن وجود دارد.
اين بازيگر تئاتر و سينما معتقد است: وقتي يك نفر بارها كانديدا مي‌شود و جايزه مي‌گيرد يعني هنوز كسي نتوانسته با او رقابت كند، اما رفتن به سمت ايجاد تساوي يعني داريم راه خطا مي‌رويم.
بهرام خاطرنشان كرد: آدم‌ها با توانايي‌هايشان، دركشان از موقعيت و با حضور مستمر و دلنشين‌شان است كه بازيگران ماندگاري مي‌شوند. نمي‌توان با وضع چنين قوانيني كسي را بازيگر كرد، حتي اگر يك سال هم جايزه‌اي به او تعلق بگيرد.
افشين هاشمي ديگر بازيگر تئاتر و سينما هم اين تصميم را نادرست توصيف كرد و گفت: جايزه دادن تعيين يك معيار است و اگر ما تعدادي را به صرف گرفتن جايزه حذف كنيم و به افرادي ديگري به دليل آنكه كمتر جايزه گرفته‌اند، جايزه بدهيم يعني معيار را تغيير داده‌ايم.
سيامك صفري هم اين تصميم‌گيري را نادرست دانست و يادآور شد: بحث بررسي كيفي، فعاليت‌هاي يك بازيگر مطرح است.
وي توضيح داد: اساسا فعاليت تئاتري با شرايطي كه تئاتر ما دارد نيازمند جرات و صبوري است. همين كه عده‌اي ايستاده‌اند و كار مي‌كنند بايد تلاش آنان را قدر نهاد.
بازيگر نمايش‌هاي «شكار روباه»، «صد سال پيش از تنهايي ما» و «رومولوس كبير» گفت: اين شيوه درست نيست وقتي بازيگري خوب است چه ايرادي دارد هر سال تشويقش كنند و به او جايزه بدهند، دادن جايزه به يك بازيگر خوب يك دست مريزاد به او است، اما اين تصميم باعث كم‌اعتبار كردن يك تشويق مي‌شود.
سيامك صفري با مقايسه جشنواره‌هاي ايراني با جشنواره‌هاي معتبر خارجي ادامه داد: در دنيا جشنواره‌هاي بزرگ هرگز يك هنرمند مطرح را حذف نمي‌كنند. اگر هنر او قابل تقدير بوده باز هم او را كانديدا مي‌كنند، اما متاسفانه ما چنين فرهنگي نداريم كه اگر هنرمندي كارش را خوب انجام مي‌دهد بارها مورد توجه قرار بگيرد.
رويا ميرعلمي ديگر بازيگر تئاتر هم كه نظرات مشابه ديگر همكارانش دارد اين تصميم را غير حرفه‌اي توصيف كرد گفت: حتي جشنواره‌هاي بزرگي مانند اسكار چنين محدوديتي ندارند و ممكن است يك بازيگر براي چند دوره متوالي در اين جشنواره كانديدا شود.
بازيگر نمايش‌هاي «بيداري‌خانه نسوان»، «همسايه آقا» و «مشروطه بانو» توضيح داد: بازيگر حرفه‌اي هميشه دوست دارد كار و خلاقيت جديدي ارائه بدهد و اميدوار است اين تلاش ديده شود، اما با اين تصميم تلاش‌هاي بازيگران كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد.
ميرعلمي كه تا به حال ۵ بار براي جايزه جشن بازيگر كانديدا شده است خاطرنشان كرد: همان طور كه بايد جوانان را تشويق كرد، حرفه‌اي را هم بايد مورد توجه قرار بدهيم كه خود را تكرار نكنند و بدانند كه هميشه كارشان ارزيابي مي‌شود.
سعيد چنگيزيان هم با اعلام بي‌اطلاعي از اتخاذ اين تصميم گفت: درست اين است كه هميشه همه مورد قضاوت قرار بگيرند.
وي يكي از مشكلات جشنواره‌ها و جشن بازيگر را در ملاك‌هاي داوري دانست و توضيح داد: معمولا شوراي داوران با معيارها و سليقه‌هاي مشخصي آثار را ارزيابي مي‌كنند، در حالي كه در طول سال انواع متفاوت مدل‌هاي بازيگري را مي‌بينيم، اما هميشه تعدادي از بازيگران مورد كم توجهي قرار مي‌گيرند.
بازيگر نمايش‌هاي «پرشين كت»،«ايوانف» و «كاليگولا» با تاكيد بر اينكه قضاوت بازيگري كار ساده‌اي نيست ادامه داد: مثلا بازيگري مانند حسن معجوني چرا نبايد كانديدا شود، مگر بازيگر بدي است. پاسخ اين است كه سليقه داوري معمولا متمركز بر يك شيوه از بازيگري است و همان شيوه را مي‌پسندد به همين دليل برخي از بازيگران كه مدل بازي‌شان با آن شيوه متفاوت است، ناديده گرفته مي‌شوند.
سعيد چنگيزيان در پايان صحبتش گفت: مگر هر بازيگر در طول زندگي هنري‌اش چند نقش خاص برايش پيش مي‌آيد، آيا اگر براي دو سال متوالي دو نقش خيلي خاص گرفت و براي آن‌ها زحمت كشيد به صرف اينكه سال قبل جايزه گرفته، نبايد تلاشش ديده شود؟