پرسش در باره داوری جشن بازیگر

خبرگزاری ایسنا
ارزيابي تعدادي از بازيگران تئاتر در پي يك تصميم جديد انجمن بازیگران خانه تئاتر
داوري مشكل جشنواره‌هاست

در پي تغييراتي در آيين‌نامه جشن بازيگر كه هر سال از سوي انجمن بازيگران خانه تئاتر برگزار مي‌شود، مريم رحيمي مسوول كميته داوران اين جشن همراه با بهزاد فراهاني رييس انجمن بازيگران خانه تئاتر توضيحاتي درباره اين تغيير و دلايل آن ارايه كردند و در ادامه ايسنا نظرات برخي از بازيگران را در اين زمينه جويا شد.
مريم رحيمي به ايسنا، گفت: بر اساس مصوبه هيات مديره انجمن بازیگران برگزيدگاني كه در يك دوره شب بازيگر، منتخب هيات داوران انجمن بازيگران شده‌اند در دو دوره آتي مورد داوري قرار نمي‌گيرند.
وي با تاكيد بر اينكه اين تصميم به دلايل صنفي اتخاذ شده است توضيح داد: تنها دليل اين تصميم‌گيري مسايل صنفي است، چرا كه گاه ديده شده برخي از بازيگران تكرار مي‌شوند و فرصت به بازيگران ديگر داده نمي‌شود، اما با اين شيوه فرصتي فراهم مي‌شود تا كار بازيگران ديگر هم ديده و ارزيابي شود و فكر مي‌كنيم دوستان بازيگر ما متوجه اين نگاه صنفي هستند.
اين عضو هيات مديره انجمن بازيگران اضافه كرد: در جشني كه امروز ۱۶ ارديبهشت برگزار مي‌كنيم، اعلام خواهيم كرد كه اين تصميم بر چه اساسي گرفته شده و همان زمان مي‌گوييم ممكن است در ميان بازيگران ما بازيگران بسيار خوبي حضور داشته باشند كه در سال‌هاي ۸۸ و ۸۹ بازي‌هاي درخشاني داشته‌اند، اما چون سال ۸۷ جايزه گرفته‌اند، هيات داوران جشن بازيگر ضمن تقدير از بازي‌هاي درخشان آنان، اين بازيگران را كانديدا نكرده است تا تلاش‌هاي ديگر همكارانشان مورد ارزيابي قرار بگيرد.
در ادامه اين سخنان، بهزاد فراهاني رييس هيات مديره انجمن بازيگران هم در اين رابطه توضيح داد: اين تصميم به معناي آن نيست كه تلاش‌هاي بازيگران برگزيده ناديده گرفته مي‌شود. اگر بازيگري براي چندمين بار متوالي، بازي شايسته‌اي ارائه داد كه قابل تقدير بود. انجمن بازيگران ضمن تقدير از او جايزه را به بازيگر شايسته ديگري خواهد داد تا تلاش‌هاي بازيگران ديگر هم مورد توجه قرار بگيرد، چراكه گاه ديده شده برخي از بازيگران چند سال پي ‌در پي كانديدا مي‌شوند و اين فرصت از بازيگران شايسته ديگر گرفته مي‌شود.
در پي تصميم جديد و تغييرات آيين‌نامه‌اي جشن بازيگر، برخي از بازيگران تئاتر نظراتشان را مطرح كردند.
پانته‌آ بهرام گفت: تا جايي كه به ياد دارم اين پيشنهاد سال‌هاست به اشكال گوناگون مطرح و رد شده است. پيش از اين هم بارها شنيده‌ام قوانيني وضع كنيم براي ايجاد تساوي و تعادل، اما حقيقت اين است كه وقتي از جشن و جشنواره سخن مي‌گوييم يعني بر اساس و پايه رقابت اين روند را مي‌چينيم و در رقابت، تساوي وجود ندارد، بلكه بهتر بودن وجود دارد.
اين بازيگر تئاتر و سينما معتقد است: وقتي يك نفر بارها كانديدا مي‌شود و جايزه مي‌گيرد يعني هنوز كسي نتوانسته با او رقابت كند، اما رفتن به سمت ايجاد تساوي يعني داريم راه خطا مي‌رويم.
بهرام خاطرنشان كرد: آدم‌ها با توانايي‌هايشان، دركشان از موقعيت و با حضور مستمر و دلنشين‌شان است كه بازيگران ماندگاري مي‌شوند. نمي‌توان با وضع چنين قوانيني كسي را بازيگر كرد، حتي اگر يك سال هم جايزه‌اي به او تعلق بگيرد.
افشين هاشمي ديگر بازيگر تئاتر و سينما هم اين تصميم را نادرست توصيف كرد و گفت: جايزه دادن تعيين يك معيار است و اگر ما تعدادي را به صرف گرفتن جايزه حذف كنيم و به افرادي ديگري به دليل آنكه كمتر جايزه گرفته‌اند، جايزه بدهيم يعني معيار را تغيير داده‌ايم.
سيامك صفري هم اين تصميم‌گيري را نادرست دانست و يادآور شد: بحث بررسي كيفي، فعاليت‌هاي يك بازيگر مطرح است.
وي توضيح داد: اساسا فعاليت تئاتري با شرايطي كه تئاتر ما دارد نيازمند جرات و صبوري است. همين كه عده‌اي ايستاده‌اند و كار مي‌كنند بايد تلاش آنان را قدر نهاد.
بازيگر نمايش‌هاي «شكار روباه»، «صد سال پيش از تنهايي ما» و «رومولوس كبير» گفت: اين شيوه درست نيست وقتي بازيگري خوب است چه ايرادي دارد هر سال تشويقش كنند و به او جايزه بدهند، دادن جايزه به يك بازيگر خوب يك دست مريزاد به او است، اما اين تصميم باعث كم‌اعتبار كردن يك تشويق مي‌شود.
سيامك صفري با مقايسه جشنواره‌هاي ايراني با جشنواره‌هاي معتبر خارجي ادامه داد: در دنيا جشنواره‌هاي بزرگ هرگز يك هنرمند مطرح را حذف نمي‌كنند. اگر هنر او قابل تقدير بوده باز هم او را كانديدا مي‌كنند، اما متاسفانه ما چنين فرهنگي نداريم كه اگر هنرمندي كارش را خوب انجام مي‌دهد بارها مورد توجه قرار بگيرد.
رويا ميرعلمي ديگر بازيگر تئاتر هم كه نظرات مشابه ديگر همكارانش دارد اين تصميم را غير حرفه‌اي توصيف كرد گفت: حتي جشنواره‌هاي بزرگي مانند اسكار چنين محدوديتي ندارند و ممكن است يك بازيگر براي چند دوره متوالي در اين جشنواره كانديدا شود.
بازيگر نمايش‌هاي «بيداري‌خانه نسوان»، «همسايه آقا» و «مشروطه بانو» توضيح داد: بازيگر حرفه‌اي هميشه دوست دارد كار و خلاقيت جديدي ارائه بدهد و اميدوار است اين تلاش ديده شود، اما با اين تصميم تلاش‌هاي بازيگران كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد.
ميرعلمي كه تا به حال ۵ بار براي جايزه جشن بازيگر كانديدا شده است خاطرنشان كرد: همان طور كه بايد جوانان را تشويق كرد، حرفه‌اي را هم بايد مورد توجه قرار بدهيم كه خود را تكرار نكنند و بدانند كه هميشه كارشان ارزيابي مي‌شود.
سعيد چنگيزيان هم با اعلام بي‌اطلاعي از اتخاذ اين تصميم گفت: درست اين است كه هميشه همه مورد قضاوت قرار بگيرند.
وي يكي از مشكلات جشنواره‌ها و جشن بازيگر را در ملاك‌هاي داوري دانست و توضيح داد: معمولا شوراي داوران با معيارها و سليقه‌هاي مشخصي آثار را ارزيابي مي‌كنند، در حالي كه در طول سال انواع متفاوت مدل‌هاي بازيگري را مي‌بينيم، اما هميشه تعدادي از بازيگران مورد كم توجهي قرار مي‌گيرند.
بازيگر نمايش‌هاي «پرشين كت»،«ايوانف» و «كاليگولا» با تاكيد بر اينكه قضاوت بازيگري كار ساده‌اي نيست ادامه داد: مثلا بازيگري مانند حسن معجوني چرا نبايد كانديدا شود، مگر بازيگر بدي است. پاسخ اين است كه سليقه داوري معمولا متمركز بر يك شيوه از بازيگري است و همان شيوه را مي‌پسندد به همين دليل برخي از بازيگران كه مدل بازي‌شان با آن شيوه متفاوت است، ناديده گرفته مي‌شوند.
سعيد چنگيزيان در پايان صحبتش گفت: مگر هر بازيگر در طول زندگي هنري‌اش چند نقش خاص برايش پيش مي‌آيد، آيا اگر براي دو سال متوالي دو نقش خيلي خاص گرفت و براي آن‌ها زحمت كشيد به صرف اينكه سال قبل جايزه گرفته، نبايد تلاشش ديده شود؟

  جشن نهم صحنه آخر

 خبرگزاری ایسنا

چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391- شماره 2250صفحه نخست - 

 شانزدهم ارديبهشت نهمين جشن برگزار مي‌شود

«شب بازيگر» در تئاتر شهر

 نشست مطبوعاتي جشن «شب بازيگر» روز گذشته با حضور بهزاد فراهاني، كاظم هژير آزاد، ايرج راد،‌ مريم رحيمي و شهره سلطاني در خانه تئاتر برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم بهزاد فراهاني تئاتر را در دنياي امروز پديده‌اي معصوم دانست و گفت: تئاتر در ايران جايگاه واقعي خود را از دست داده است و اميدواريم دوباره به دوران طلايي گذشته بازگردد. وي جشن «شب بازيگر» را بحثي پراهميت و تاريخي دانست. در ادامه كاظم هژيرآزاد كارگردان اين مراسم بيان كرد: از زماني‌كه انجمن بازيگران به كمك خانه تئاتر شكل گرفت قرار بر اين شد كه زحمات بازيگران را بر صحنه تئاتر طي يك سال ارج نهيم و به‌نوعي يك حس رقابت سالم بين آنان اتفاق بيفتد. حدود 9 دوره از برگزاري اين جشن مي‌گذرد و استقبال زياد مردم و هنرمندان باعث شد تا اين اتفاق تا امروز ادامه پيدا كند، اما متأسفانه امسال مديران با ما همكاري نداشتند و اراده‌هايي وجود داشت تا اين اتفاق بيفتد، بايد در نظر داشته باشيم كه تئاتر يك حركت اجتماعي است و كمك كردن به اين مقوله به زنده‌نگه‌داشتن آن مي‌انجامد.

ايرج راد در ادامه صحبت‌هاي هژيرآزاد بيان كرد: معمولاً تغيير مديريت‌ها باعث مشكلاتي در سيستم اداري مي‌شود. ما در تاريخ 8/9/90 تقاضاي فضاهاي مختلف را براي هفته تئاتر از خانه هنرمندان داشتيم، اما حدود يك هفته مانده به شروع برنامه‌هاي خانه تئاتر خبردار شديم كه جريان سير طبيعي خود را طي نكرده است و خانه هنرمندان در اختيار برنامه‌هاي ديگري است، البته بعد از چند روز پيشنهاد سالن انتظامي را براي برنامه‌ها به ما دادند كه ترجيح داديم در خانه تئاتر برگزار شود. حدود 6ماه پيش نامه‌اي فرستاديم به تئاتر شهر و خواستار برگزاري جشن «شب بازيگر» در سالن اصلي اين مجموعه شديم. زماني‌كه براي پيگيري مراجعه كرديم متوجه شديم كه به علت سهل‌انگاري يك كارمند روابط عمومي اين نامه به‌دست مراجع بالاتر نرسيده و همزمان با مراسم «شب بازيگر»، سالن اصلي در اختيار وزارتخانه‌اي قرار دارد، پس تصميم گرفتيم نامه‌اي به مديريت تالار وحدت بنويسيم و تقاضاي خود را مطرح كنيم كه خوشبختانه 2 روز پيش مطلع شديم نامه ارسالي ما به تئاتر شهر زودتر از وزارتخانه موردنظر بوده است و «جشن شب بازيگر» امسال در سالن اصلي برگزار خواهد شد.

بهزاد فراهاني در پاسخ به اين سؤال كه چرا در شرايطي كه تالار وحدت و تئاتر شهر هم‌زمان قول همكاري دادند، ترجيح داديد تئاتر شهر را انتخاب كنيد گفت: تئاتر شهر مال بچه‌هاي تئاتر ايران است و به‌نوعي همه اعضاي آن مجموعه عضو خانه تئاتر هستند،‌ از مديرعامل تا كارمند جز، همه همكاران ما را مي‌شناسند و به‌نوعي برگزاري در سالن اصلي تئاتر شهر از همه جهات براي ما راحت‌تر است.

در ادامه اين نشست مريم رحيمي مسؤول كميته داوران خانه تئاتر بيان كرد: در سال 1390 ما با 15 داور نخستين و 5 داور نهايي كار خود را شروع كرديم، از آنجاكه در طول يك سال بالغ بر 110 تا 130 نمايش حرفه‌اي به صحنه مي‌رود. داوران نخستين را به گروه‌هاي مختلف تقسيم كرديم تا نمايش‌ها را ببينند و بازيگران را ارزيابي كنند. سال گذشته از 130 اجرا 47 نمايش را داوران نهايي ديدند و از آن ميان به انتخاب پرداختند. وي يكي از كارهايي كه در سال گذشته براي اولين‌بار انجام شد را داوري فصلي دانست و ادامه داد: در هر فصل 5 بازيگر خانم و 5 بازيگر آقا انتخاب مي‌شوند كه در مجموع طي يك سال 40 كانديدا خواهيم داشت. امسال از بين اين 40 نفر 3بازيگر خانم و 3 بازيگر آقا انتخاب خواهند شد كه البته يك گروه ويژه هم خواهيم داشت. مريم رحيمي در پاسخ به اين سؤال كه چرا براي انتخاب بهترين‌هاي بازيگري از آراي مردمي استفاده نمي‌كنيم گفت: پيشنهاد بسيار خوبي‌است،‌ اما زمانيكه براي داوري، داوران ما حتي يك ريال هم دريافت نكرده‌اند،‌ استفاده از نيروهاي انساني براي جمع‌آراي مردمي هزينه‌هاي زيادي را مي‌طلبد كه در توان خانه تئاتر نيست. بهزاد فراهاني در اين‌باره ادامه داد: بودجه خانه تئاتر به نوعي مورد ضرب و شتم قرار گرفته و ما اكنون به كمك اسپانسرها توانسته‌ايم جشن «شب بازيگر» را برگزار كنيم. به قول معروف «دست ما كوتاه و خرما 100 تومان»

در ادامه اين مراسم شهره سلطاني كه كارگرداني مراسم را به همراه كاظم هژيرآزاد برعهده دارد عنوان كرد: علاقه‌منديم برنامه‌هاي آن‌شب ناگفته بماند و شما از نزديك شاهد اجراي آنها باشيد، اما طبق معمول همه ساله ما اجراي تئاتر، موسيقي زنده، حركات موزون و يك بخش ويژه خواهيم داشت.

بهزاد فراهاني در انتهاي اين نشست مطبوعاتي از كم لطفي‌ها به «جشن شب بازيگر» و حتي پوستر و بروشور اين مراسم گله كرد و گفت: از همه كساني‌كه به پيكره اين مراسم تاريخي لطمه زدند دلگيرم.

گفتني است، اجراي اين مراسم را رسول نجفيان برعهده خواهد داشت. كانديداهاي بازيگري در سال 90 به شرح زير است:

خانم‌ها: گلاب آدينه، رويا افشار، فهيمه امن‌زاده، رويا بختياري، محبوبه بيات، الهام پاوه‌نژاد، منيژه دلدارگلچين، فريده سپاه منصور، مريم سعادت، گلچهره سجاديه، نگار عابدي، شيوا فلاحي، مرجان قمري، الهام كردا، افسانه ماهيان ، ناهيد مسلمي، رويا ميرعلمي، هدا ناصح، رويا نونهالي

آقايان: مجيد آقا كريمي، صابر ابر، علي باقري، پارسا پيروزفر، بهنام تشكر، سياوش چراغي‌پور، شهرام حقيقت‌دوست، پيام دهكردي، علي سرابي، ميكائيل شهرستاني، فرزين صابوني، سيامك صفري، امين طباطبايي، عليرضا كي‌منش، صادق ملكي، نويد محمدزاده، افشين هاشمي، هدايت هاشمي