آن‌ها که در نوروز روی صحنه بودند

در تعطیلات، بیشتر نمایش‌ها با ارائه بلیت‌های تخفیف‌دار یا رایگان میزبان علاقه‌مندان شدند

 

 

 با مشاهده قیمت بلیت نمایش‌هایی که اجرای خود را در نوروز ۹۷ شروع کردند، آن‌چه جلب توجه می‌کند انواع تخفیف‌هاست. تخفیف‌هایی که در صورت اعمال شدن به شکل همزمان، منجر به تماشای رایگان یک اثر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تا پیش از سال 1390 گزینه پیش روی همه سالن‌های تئاتر در نوروز تعطیلی بود تا این که امیر دژاکام با نمایش «نصرت خانم، مادرم و نوروز» که از هفتم فروردین 1390 در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت این سنت را شکست. در نوروز 91 و 92 اوضاع به روال سابق بازگشت و تنها پرسنل حراست پشت درهای بسته، مراقب سالن‌ها بودند. در نوروز 93، 94، 95 و 96 بار دیگر قفل تماشاخانه‌ها باز شد و این اتفاق در نوروز 97 نیز ادامه داشت.

همچنین در جلسه 783 شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز هفتم فروردین برابر با 27 مارس، روز جهانی تئاتر، به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی اعلام و مقرر شد که این روز از سال 96 در تقویم ثبت شود که در تقویم 97 هم دیده می‌شد.

در نوروز 97 کدام سالن‌ها از چه روزی باز بودند؟

با مروری بر سالن‌های تئاتری که در نوروز 97 باز بودند و در ادامه در قالب جدول آمده‌اند می‌توان مشاهده کرد؛ سالن‌های پردیس خصوصی تئاتر شهرزاد که هنوز یک سال از افتتاحش نمی‌گذرد، با سه نمایش به ترتیب از سوم، پنجم و هفتم فروردین باز بودند و همچنین جواد انصافی با آیین «نوروز خوانی»‌اش در آن جا حضور داشت تا شهرزاد پیشتاز استقبال از علاقه‌مندانِ تئاتر در نوروز 97  باشد.

تماشاخانه سنگلج با دو نمایش که اجرایشان از سوم و چهارم فروردین آغاز شد در جایگاه دوم قرار گرفت و مجموعه تئاترشهر نیز با میزبانی از دو نمایش از هفتم و یک نمایش از نهم فروردین این مسیر را ادامه داد.

تماشاخانه خصوصی باران با دو نمایش از پنجم فروردین باز بود و تالار هنر با دو نمایش، یکی از پنجم و دیگری از ششم فروردین در جایگاه بعدیِ بازگشایی سالن‌های تئاتر در نوروز قرار داشت.

همچنین خانه نمایش اداره تئاتر از پنجم، فرهنگسرای نیاوران و هنر از ششم، تئاتر مستقل تهران و باغ کتاب از هفتم فروردین هر کدام با یک نمایش میزبان علاقه‌مندان بودند.   

آن‌ها که نبودند

در این میان اما مسئولین تالارهای شناخته‌شده‌ای چون وحدت و حافظ، تماشاخانه ایرانشهر و خیل عظیمی از تماشاخانه‌های خصوصی ترجیح دادند ریسک باز شدن در نوروز را نپذیرند و کار خود را با پایان تعطیلات نوروزی شروع کنند.

از تخفیف وفاداری تا دانشجویی و خرید گروهی

هر چند در نوروز 97 دست‌کم 10 مجموعه میزبان اجرای صحنه‌ای گروه‌های تئاتری شدند اما ظاهرا تئاتر دیدن در تعطیلات هنوز جا نیافتاده است. به گونه‌ای که گروه‌های نمایشی ناچارند برای جذب مخاطب بیشتر از انواع تخفیف‌ها و در بسیاری از موارد از بلیت مهمان استفاده کنند.

با مشاهده قیمت بلیت هر کدام از این نمایش‌ها، آن‌چه بیش از هر چیز جلب توجه می‌کند انواع تخفیف‌هاست که در سایت‌های فروش بلیت لحاظ شده است. تخفیف‌هایی که گاهی اوقات در صورت اعمال شدن به شکل همزمان، منجر به تماشای رایگان یک اثر می‌شوند!

از جمله این تخفیف‌ها می‌توان به تخفیف دانشجویی اشاره کرد، همچنین تخفیف وفاداری برای کسانی که کارهای پیشین آن گروه نمایشی را دیده باشند و تخفیفی بالارونده برای خرید بلیت در قالب گروه‌های چهار، پنج، شش، هفت و هشت نفره.

پردیس تئاتر شهرزاد

نمایش کودک و نوجوانِ «گروفالو»

بهرام جلالی‌پور (نویسنده)،

آرش شریف‌زاده (کارگردان)

پنجم تا سی ام فروردین- ساعت 18- سالن شماره سه  

قیمت بلیت 18 هزار تومان، شامل دو طرحِ تخفیف؛

بلیت 13 هزار و 500 تومانی از یکشنبه تا چهارشنبه و 

بلیت 9 هزار تومانی در همه روزهای هفته برای ردیف‌های 8 و 9

کمدی «خواستگاری»

اقتباس از نمایشنامه آنتوان چخوف،

عظیم موسوی (کارگردان)

سوم تا سی‌ام فروردین- ساعت 18- سالن شماره دو

ردیف‌های یک تا هفت، 35 هزار تومان،  

ردیف‌های هفت تا 14، 30 هزار تومان. شامل 10 تا 30 درصد تخفیف که در سایت فروش بلیت مشخص شده است.

کسانی که اجراهای پیشین پردیس شهرزاد را دیده باشند از 20 درصد تخفیف برخوردار خواهند شد.

«دپوتات»

براساس نمایشنامه «به دنبال دروغگو» از دیمیتری پساتهاس با ترجمه کریم عظیمی.

اتابک نادری (کارگردان)

از هفتم تا سی‌ام فروردین- ساعت 21:30- سالن شماره دو   

ردیف‌ یک تا شش، 40 هزار تومان

ردیف‌ هفت تا 12، 35 هزار تومان

ردیف‌ 13 تا 14، 30 هزار تومان

تخفیف دانشجویی: ردیف 9 تا 14 با 30 درصد تخفیف

20 درصد تخفیف گروهی برای دست‌کم چهار بلیت و 30 درصد تخفیف برای دست‌کم هشت بلیت

«نوروزخوانی»  

جواد انصافی (نویسنده و کارگردان)

تا 30 فروردین، ساعت 20، سالن شماره دو

از ردیف یک تا هفت، 35 هزار تومان

از ردیف هفت تا 14، 30 هزار تومان با 10 درصد تخفیف

تماشاخانه سنگلج

«جعفرخان از فرنگ برگشته»

حسن مقدم (نویسنده)،

رحمت امینی (کارگردان)  

از چهارم فروردین تا هشتم اردیبهشت- ساعت 19:45  

بهای بلیت: 30 هزار تومان.

روزهای یکشنبه هر هفته  50 درصد تخفیف.

20 درصد تخفیف گروهی برای دست‌کم چهار بلیت و 30 درصد تخفیف برای دست‌کم هشت بلیت

«خواستگاران مهری‌ناز شاه‌دخت دیار سختستان»

صبوره رنگرز (نویسنده)،

عطاالله کوپال (کارگردان)

از سوم فروردین تا چهارم اردیبهشت- ساعت 18

بهای بلیت: 30 هزار تومان با 40 درصد تخفیف

50 درصد تخفیف وفاداری برای خریداران پیشین نمایش‌های تماشاخانه سنگلج

روزهای یکشنبه با 50 و روزهای سه‌شنبه با 15 درصد تخفیف

  

مجموعه تئاترشهر

«دیور»

هاله مشتاقی‌نیا (نویسنده)

آریان رضائی (سرپرست، ایده‌پرداز و اجراگردان)

از هفتم تا 31 فروردین- ساعت 19:30- سالن سایه

باکس روبرو 30 هزار تومان،

باکس‌های کناری 25 هزار تومان،

تخفیف وفاداری 50 درصد برای خریداران پیشین نمایش‌های آریان رضائی

50 درصد تخفیف گروهی برای دست‌کم چهار بلیت

«نحس»

تینو صالحی (نویسنده، طراح و کارگردان)

از هفتم تا سی و یکم فروردین- ساعت 19- سالن قشقایی

بهای بلیت: 30 هزار تومان با

20 درصد تخفیف.

50 درصد تخفیف گروهی برای دست‌کم پنج بلیت

«فتوحات گلشیری»

براساس داستان‌های کوتاه هوشنگ گلشیری،

مجتبی کریمی (دراماتورژ)،

یوسف باپیری (کارگردان).

از نهم فروردین- ساعت 20- سالن چهارسو

بهای بلیت: 30 هزار تومان

20 درصد تخفیف وفاداری برای خریداران نمایش‌های قبلی اشکان خیل‌نژاد و یوسف باپیرى

تئاتر باران

«29 مهر 96»

دیانا فتحی (نویسنده)،

میلاد نیک‌آبادی (طراح و کارگردان)

از پنجم تا یازدهم فروردین

خلاصه: عاطفه و نیلوفر 17 ساله، در 29 مهر 96، خود را از بالای پل پرت می‌کنند. فضای مجازی پر می‌شود از این حادثه و حالا با گذشت کمتر از شش ماه، کسی آن دو را به یاد نمی‌آورد.

«مرکب‌خوانی چند جوان دم‌بخت»

کهبد تاراج (نویسنده)،

 میلاد نیک‌آبادی (طراح و کارگردان)

از پنجم تا بیستم فروردین- ساعت 21

بهای بلیت: 25 هزار تومان

با 30 درصد تخفیف

35 درصد تخفیف گروهی برای دست‌کم چهار بلیت و 40 درصد برای دست‌کم هشت بلیت

50 درصد تخفیف وفاداری برای خریداران نمایش‌های پیشین تئاتر باران

تالار هنر

«درای بن»

نیل دوفیلد (نویسنده)،

حسین فدایی‌حسین (مترجم)،

ژاکلین آواره (کارگردان)

از ششم فروردین ساعت 19

14 و 15 فروردین با 50 درصد تخفیف

«پرنسس و دزد دریایی»

D. M. Larson (نویسنده)،

لیدا وعیدی (مترجم و کارگردان)

از پنجم فروردین-  ساعت 17:30

قیمت بلیت 18 هزار تومان،

 14 و 15 فروردین با 50درصد تخفیف

  

تئاتر مستقل تهران

«شیطونی»

مهدی کوشکی (نویسنده و کارگردان) 

از هفتم فروردین- ساعت 19

از 35 تا 21 هزار تومان- چهار اجرای نخست با 50 درصد تخفیف، از 14 تا 17 فروردین با 30 درصد تخفیف

فرهنگسرای نیاوران

«حسنی و عمو رادش»

مهرداد نظری (نویسنده، طراح و کارگردان)

از ششم تا سی و یکم فروردین- ساعت 18:30

قیمت بلیت: 20 و 25 هزار تومان

فرهنگسرای هنر

«غول بزرگ مهربان»

دیوید وود (نویسنده)،

حسین فدایی‌حسین (مترجم)،

مریم کاظمی (کارگردان)

از ششم تا سی‌ام فروردین- ساعت 19- سالن آسمان (زعفرانیه)

قیمت بلیت 20 هزار تومان

سه‌شنبه و چهارشنبه 14 و 15 فروردین با 25 درصد تخفیف

اداره تئاتر- خانه نمایش  

کمدیِ «کوچه پارس»

داوود معینی‌کیا (نویسنده و کارگردان)

از پنجم تا نوزدهم فروردین- ساعت 18:30

بهای بلیت: 20 هزار تومان با تخفیف 25 درصد

تخفیف دانشجویی: 50 درصد

مجموعه باغ کتاب تهران

موزیکال «افسانه شهر آواز»- سالن شماره هشت

رضا بیات (نویسنده و کارگردان)

از هفتم فروردین تا هفتم اردیبهشت- ساعت 19

بهای بلیت 18 هزار تومان

clip_image002.jpg

عشق آغازشد،نميدانم دقيقاً از چه زماني ،اما اين را ميدانم كه در من ماند و رشد كرد.

به جلو مي راندم،چونان گردبادي در خود مي چرخاندم،ويرانم مي كند و دوباره بازم مي گرداند.

نمي دانم دقيقاً از چه زماني آغاز شد ،اما حلاوتش از آن روزها تا به امروز كامم راشيرين كرده است.

نمايش،صحنه،نور،صدا،حركت وخوانش و بازي وبازي...

بازي در بازي

آنقدرصحنه رادوست داشته و دارم كه وقتي به كاري فراخوانده ميشوم،روحم بدانسوپرمي كشد و قدرت "نه" گفتن را ازمن مي گيرد.

ناگفته نماندكه هنوزهم بيشتر اوقات چنين ام،اما روزگار"نمايش" به من آموخت ،گاهي "نه"گفتن لازم است.

پس در همان وقت مكالمه تلفني با عذري،كارپيشنهادشده را نميپذيرم...

يكي از همين روزها اتفاقي بيادماندني برايم افتاد؛

آنروزها كه تازه مقطعي از تحصيلم را گذرانده بودم و بادي در غبغب داشتم و مدام ازاين تمرين به آن تمرين ،ازاين پيس به آن پيس محك ميزدم كه كدامين پروژه را انتخاب و برحسب شرايط از كدامين پروژه برخلاف ميل باطني ام بگذرم.

ازقضا مدتي بود تمرين نمايش"شازده كوچولو" نوشته"سنت دو اگزوپري" در نقش"شازده كوچولو"با آن متن جادويي اش را با"استادمنصورخلج "كه ازاساتيددانشگاهمان بود وكارگردان كار، الحق والانصاف حرف اول رادر پيشگاه تئوريسين ها و مدعيان اين عرصه مي زد و ميزند ،همراه شدم.

كه همواره به شخصيت و اعتبار اين استادعزيزم و به شاگردي ايشان به خود مي بالم.

روزي از همان روزها ازمن دعوت شددر اولين روز تمرين نمايشي نوشته"محموداستادمحمد"شركت كنم،كه خود ايشان نيز كارگردان اين كار بودند.

گمان كنم "ديوان تئاترال"بود.تعدادي از بقول امروزي ها "سلبريتي ها"هم در جمع مان بودند.

دورميزي به رسم روزهاي ابتدايي هرتمريني نشستيم و دورخواني راآغاز كرديم.

در حين تمرين،من كه زياد به سروصداوشلوغي وبحث بي انتها عادت نداشتم،همه اش خداخدا مي كردم كه اين جلسه تمام شودو من عذرخواهي كرده وكار را نپذيرم.

ازقضا همينطور هم شد.

در آنزمان نمي دانستم كه كار با استاد"محموداستادمحمد"شانس است و ميتوانددركارنامه هنري ام بدرخشد.از اينرو كاررا رها كرده وبه تمرين قبلي بازگشتم.

اجرايي دلپذيرومطابق با روحيات خودم ايفاي نقش"شازده كوچولو"برايم بيادماندني شد.اومراباخودبه سياره كوچكش كنارگل سرخ برد،به سياره پادشاه،خودپسند،جغرافيدان،سوزنبان،روباه،كنار خلبان و درآهربا پرندگان مهاجر همراهم كرد.

به هركجارفت مرا با خود برد،با او زندگي كردم و از جملاتش كه هنوزساري و جاري در زبان من وخيلي ازآدمهاي دنياست،درسها گرفتم.

اما وقتي "محموداستادمحمد"راشناختم كه ديگرديرشده بودوفرشته مرگ اورا ازميانمان به آسمانها برده بود.

ازبابت پذيرفتن كارش هميشه از خودم دلخور بودم.

در جلسه اي با دختراصيل اين بزرگمردآشناشدم،"مانااستادمحمد"كه نام پدرراباانتشارآثار و تشكيلل بنيادي به نام ايشان زنده نگهداشته كه برايم بسيارقابل احترام است.

ازمن خواسته شدمتني به قلم ايشان راخوانش كنم.

به اين ترتيب احساس كردم پروبال گرفتم و سبك شدم.

اجرايي بسياردلنشين با بازخوردو تعاريف زيبايي كه يكي از آن تعاريف پرلطف ،ازماناي عزيزم بود.

چندي پيش در اوايل آبانماه ،خوانشي جديدبه سفارش خانه تآتر داشتم؛

بازهم نام و ياد استاد.

متني بسيارزيبا،بنام"عكس خانوادگي" كه به همراهي همراهان خوبم در كار انجام شد.

درتمام زمان تمرين دردي بزرگ ازنقشي كه عهده دارش بودم و بغضي عميق همراهم بود،كه با هماهنگيهاي كار و وظيفه كارگرداني،سنگيني اش را دوچندان حس مي كردم.

زني بيچاره و درراه مانده،كه بخاطربيماري و خانه نشين شدن همسري كه حتي توان حركت نداردومسئوليت دوفرزندش،به هردري ميزند راهي نمي يابد وبناچارتن به تن فروشي مي دهد...

درميان اينگونه زنان عذر اين زن باآنكه برايم پذيرفته نشدني مي نمود،اما عمق دردش داشت جانم وا مي كند و مرا زير ضربات خردكننده اش له مي كرد.

داستاني كه آن سالها از روي واقعيت نوشته شده بود.

دومردي كه در آن روز به خانه زن وارد مي شوند،به خيال پاك كردن دنيا از بدي وجود اينگونه بيچارگان،پس ار شنيدن درماندگي و دلايل زن،بازهم آرام نشده و وي رامي كشند.

زني كه از همه جا رانده شده بودودست به هركاري زده بودوبه هراداره اي مراجعه كرده بود دست خالي بازگشته بودواجباربه خودفروشي...

درتمام مدت اجراازفوران اشكي كه خيلي وقتها به اراده من نبود،همه جاراتارمي ديدم.

در همان زمان آرزوكردم كه هيچ بشري ناچار نباشد و گوهرشرف و تن خودرا نفروشد.

به مدد همكاري گروه بسيار خوبم ،كه برسم ادب نام يكايكشان را درپوسترمي بينيد،اجرابپايان رسيد،تماشاچيان جان كه خانواده،همكاران ،دوستان ،و هيأت مديره انجمن بازيگران و ديگرانجمن هاي خانه تآتر بودند،استقبال خوبي از اين اجراشدودرآخرتوسط"آقاي بهزادفراهاني"عزيزلوح هايي راكه براي تشكر ازعوامل اين نمايش كه پابه پا با من هم قدم بودندتقيمشان شد.

اجراخوب و حضوردلگرم كننده دوستان ازآن خوبتر.

هرچه بودگذشت .

اما لبخندمن در عكسهاي دسته جمعي دركناردوستان پس از بيست و پنج سال كار مداوم درعرصه تآتر بيشتر بدليل اداي ديني بودكه به آقاي "محموداستادمحمد"اداكردم.

                                                  

                        من ا...توفيق

پاييزهزاروسيصدونودوشش

بهارك توسلي